Planowanie, dyscyplina i odrobina pomysłowości. Czy to wystarczy, aby poruszyć sprzedaż w Twoim sklepie? Możemy wyróżnić pięć podstawowych zasad, które odpowiednio dostosowane i wykorzystane, sprawdzają się niemal w każdej branży. Sprawdź czy w zastosowałeś je już w swoich sklepach.
1. Pamiętaj, że ludzie mają pięć zmysłów, nie jeden!
Często skupimy się tylko na tym co wizualne, zapominając tym samym o tym, że nasi klienci kupują także pozostałymi czterema zmysłami. Kluczem do sukcesu jest stworzenie multisensorycznego doświadczenia. Nie bój się, to łatwiejsze niż myślisz!
- Wzrok: Wiesz, że zmysł wzroku jest na pierwszym miejscu tych najbardziej wyostrzonych przez ludzi. Kierują się nim szczególnie mężczyźni, kobiety nie pozostają jednak w tyle. Wykorzystaj oświetlenie, kolory, symetrię i utwórz witrynę, na którą czekają Twoi klienci.
- Dźwięk: Muzyka, którą serwujesz swoim klientom w sklepie wpływa na to jak się zachowują – czyli także na ich decyzję o zakupie. Zastanów się do kogo jest skierowana Twoja oferta i dostosuj dźwięk do wieku, grupy społecznej czy zamożności konsumentów. Pamiętaj, że muzyka nie może być pretensjonalna.
- Dotyk: Pozwól swoim klientom dotykać produkt, który chciałby kupić. Wiesz, że wystarczy kilka sekund z produktem, aby klient poczuł że należy do niego podejmując tym samym decyzję o zakupie?
- Zapach: Uwierz lub nie, ale specjaliści stworzyli specjalny dział w marketingu dla tego zmysłu. To aroma-marketing i dotyczy on każdej dużej marki, niekoniecznie globalnej. Dlaczego? Zapach wzbudza emocje, wpływa na pamięć i kojarzenie, dzięki czemu konsument nie pomyli Twojego sklepu z żadnym innym.
- Smak: Sprzedajesz produkty spożywcze? Przygotuj degustację dla Twoich klientów. Jesteś z zupełnie innej branży? To nic, poczęstuj konsumenta małą słodkością. Wystarczy cukierek aby dobrze kojarzyć Twój sklep.
2. Postaw na sezonowość
Zmieniaj swoją witrynę i materiały wspierające sprzedaż, wraz ze zmianą oferty. Marketing sezonowy jest ważny bez względu na branżę. Pomóż swoim klientom zdecydować o tym, czego potrzebują! Sprzedajesz ubrania? Upewnij się, że Twoja strategia jest gotowa nawet 2 miesiące przed nadejściem sezonu. Przypomnij konsumentom, że czas na zmianę obuwia czy zakup płaszcza. Materiały POS wykonaj w tonacji sezonu, to wprawi Twojego klienta w odpowiedni nastrój. Prowadzisz perfumerię? Nie pozwól aby konsument zapomniał o prezentach świątecznych! Masz sklep z herbatą? Zainspiruj kupujących na wiosnę i przypomnij o detoksie i oczyszczaniu organizmu z najnowszą serią ziołowych produktów, z Twojej półki. Ludzie uwielbiają kupować sezonowo, więc jeśli jesteś gotowy, możesz już liczyć zyski.
3. Przygotuj promocję
Rabat to ulubione słowo Twojego Klienta. Już widzę Twoją minę na samą myśl o tym, że musisz dać obniżkę, ale pamiętaj, że mechanizmów jest wiele. Sam fakt tego, że Twój Klient może coś zyskać sprawia, że szanse na sprzedaż wzrastają o 30%. Nie zapomnij zakomunikować promocji za pomocą VM. Oznacz promocję na witrynie sklepu, nie zapomnij o informacji przy kasie. Dobrze sprawdzą się także metki przy produktach oraz inne materiały instore.
4. Witryna sklepu na pierwszym miejscu
To ona zaprasza konsumenta do sklepu, jeśli wpłynie ona na jego pozytywną decyzję to już połowa sukcesu! Jak przygotować idealne okno w sklepie? Liczy się wizerunek, produkt i content. Na pewno myślisz – ja nie jestem kreatywny, nie wiem jak to zrobić. Jesteś jednak sprzedawcą i znasz zalety swoich produktów. Pokaż je swoim klientom, dodaj chwytliwy przekaz i gotowe! Co klient musi znaleźć w Twojej witrynie? Po pierwsze produkt bądź kilka produktów estetycznie zaprezentowanych w oknie. Po drugie przekaz – czyli co oferujesz klientom w sklepie (prezentujesz nową kolekcję, poinformuj o tym swojego klienta). Po trzecie pomysł, czyli coś co zainteresuje, zaskoczy i zaprosi do sklepu. Nie zapominaj o oświetleniu, potrafi zdziałać cuda.
5. Bądź konsekwentny, nigdy się nie poddawaj w swoich działaniach
Tajemnicą jest systematyczność. Jeśli przyzwyczaisz swojego klienta do zmian, prezentowania tego co świeże, nigdy nie przestawaj. Przygotuj sobie strategię i działaj zgodnie z planem. Pamiętaj, że działania Visual Merchandisingu zwiększają Twoje szanse na sprzedaż o 65%. Bądź zawsze przed konkurencją, inspiruj swoich klientów i ciesz się wzrastającymi zyskami. Zacznij działać już dziś!
Jeśli potrzebujesz pomocy w zakresie Visual Merchandisingu, skorzystaj z rad specjalistów.
Zapraszamy na www.studioform.pl